Det finns många anledningar till varför fler människor börjar äta mer frukt och grönsaker. När vi åldras, våra kroppar sluta producera samma mängd vitaminer, mineraler och antioxidanter som våra ungdomar har. Bevis visar att det finns många stora hälsofördelar att få minst fem portioner av en mängd olika frukter och grönsaker per dag. Det är fem portioner av varje, inte fem portioner av varje typ. En portion frukt eller grönsaker är ca 80g. Det är ungefär en tredjedel av en genomsnittlig storlek servering av glass eller pizza.

Här är några av de andra hälsofördelar som äter frukt och grönsaker kan erbjuda dig. Inte bara kommer du att ha en mer energisk kropp, men du kommer också att finna att ditt immunförsvar är starkare än någonsin. D-vitamin är en av nycklarna till korrekt benhälsa. Genom att äta mat rik på D-vitamin, kommer din kropp börjar producera ben-byggnad celler som kallas osteoklaster.

En annan viktig sak att göra när du äter en diet som består av frukt och grönsaker är att dricka mycket vatten. Vatten kan hjälpa spola ut gifter i kroppen som kan orsaka sjukdom. Frukt och grönsaker innehåller fiber, som hjälper till med viktminskning. Fibern som du hittar i frukt och grönsaker håller också din mag-tarmkanalen ren. Ditt matsmältningssystem är en av de bästa sätten att hålla din kolon och matsmältningssystemet friska. Frukt och grönsaker är fulla av antioxidanter som behövs för korrekt cellfunktion. Antioxidanter bekämpa fria radikaler som kan orsaka skador på celler och bidra till utvecklingen av cancer.

Flera hälsofördelar

Som ni kan se, äta mer frukt och grönsaker ger många hälsofördelar för dig och din familj. Du kanske även upptäcker att de smakar bättre än de livsmedel du brukar köpa från butiken. Frukt och grönsaker är naturligt söt. Det är därför många människor som gillar att äta choklad eller läsk väljer att äta dem istället. Äta frukt och grönsaker förutom godis kommer att hålla din sockernivå mer normal. Frukt och grönsaker har massor av fiber, så de har en annan fördel som hjälper till med matsmältningen. Eftersom de är mycket höga i fiber, din kropp kommer att kunna använda dessa fibrer mer effektivt. Fetter är bra fetter. De är inte dåligt, bara bättre används för att göra mat och de hjälper kroppen att bränna fett mer effektivt.Frukt och grönsaker innehåller också kalium, järn och kalcium, som alla är viktiga för benhälsa. Den vanligaste typen av frukt är orange. Äta mer frukt och grönsaker är också bra för din allmänna hälsa. Som ni kan se, om du inkluderar mer frukt och grönsaker i din kost, kan det förbättra din hälsa och ditt utseende på ett sätt som du aldrig skulle ha föreställt sig möjligt.

Att ha en hälsosammare kost behöver inte betyda att du ska svälta dig själv eller måste gå på extrema dieter. Genom att införliva mer frukt och grönsaker i din dagliga rutin, kommer du att skörda de hälsomässiga fördelarna med att äta mer av dessa läckra och hälsosamma livsmedel. Frukt och grönsaker innehåller fiber som gör det lättare att smälta. Fiber saktar ner upptaget av sockerarter och andra livsmedel som inte är väl smält, vilket gör det lättare att bryta ner livsmedel och minska mängden kalorier du konsumerar. En hälsosam kost innehåller också mycket vatten. Det är viktigt för dig att dricka minst 8 glas vatten om dagen för att hålla kroppen väl hydrerad och för enkel absorption av näringsämnen och vätskor. Äta mer frukt och grönsaker kommer också att hjälpa dig att känna fylligare längre, vilket kommer att hjälpa din kropp att undvika sötsuget och hålla din energi nivåer upp. När du äter mer frukt och grönsaker, kan du även sluta oroa dig för vad du äter. Istället för att söka efter det näst bästa att äta, kommer du att njuta av din mat.