När det gäller att hantera risken för hjärtsjukdomar, är hälsosam ordentlig kost  är viktiga. Konsumerar en kost rik på färsk frukt, grönsaker, fullkorn och fettsnål mejeri kommer att bidra till att hålla blodtrycket och kolesterol på normala intervall och bidra till att sänka din totala risken att utveckla hjärt-kärlsjukdom. Att ha en hälsosam variation av dessa livsmedel varje dag lämnar mindre utrymme för fettrik och hög sockerhalt livsmedel. Frukt och grönsaker bör vara majoriteten av ditt dagliga intag och du bör undvika fettrik och sockerhaltiga livsmedel. Livsmedel som innehåller stora mängder mättat fett, eller livsmedel som har raffinerat socker, bör undvikas så mycket som möjligt.

Det bästa sättet att inkludera livsmedel som är lägre i kalorier är genom att äta fullkornsbröd, pasta och spannmål. Undvik att använda vitt bröd samt de som har haft raffinerat socker tillsätts dem. Du bör begränsa ditt intag av kolhydratrika livsmedel som brunt ris, pasta och andra korn. Om du använder vitt mjöl, se till att du använder oraffinerat mjöl för att undvika att konsumera hög-glykemiska livsmedel. Raffinerat mjöl är fullt av tomma kolhydrater som tillför lite eller inget näringsvärde. Istället, äta fullkornsbröd, brunt ris och fullkornspasta.Ät mat som innehåller minst 10% protein. Protein är viktigt att hålla kroppens muskler, hjärta, njure och lever fungerar korrekt. Proteinet har visat sig sänka riskerna för att utveckla hjärt-kärlsjukdom. Det är också viktigt att inkludera kött i din kost.

Hög fiber intag

Var noga med att inkludera hela, mager fisk i din kost. Fisk som lax, tonfisk, makrill och sardiner innehåller omega-3-fettsyror, som är mycket effektiva när det gäller att minska risken för hjärtsjukdomar och vissa former av cancer. Att ha en ökning av denna typ av protein i din kost, äta valnötter, linfrön som har en stor mängd omega-3. Fettsyror. Var försiktig när du konsumerar livsmedel som nötter, frön och andra kärnor såsom korn. Dessa typer av korn innehåller gluten, vilket kan orsaka en allergisk reaktion. hos personer som är känsliga för gluten. Var noga med att läsa etiketterna och vet vad man ska köpa. Var medveten om livsmedel som innehåller gluten om du är allergisk mot. Ät fiberrik mat som fullkorn, nötter och bönor som en del av din kost. Livsmedel som färsk frukt, grönsaker och fullkorn är rika källor till fiber. Fiber hjälper till att flytta avfallet ur matsmältningssystemet och minskar mängden mat som elimineras av matsmältningskanalen. Fiber också stöd i regelbundenhet av din tarmrörelser.

Var säker på att alla dina kolhydrater är naturliga, oraffinerad livsmedel. Livsmedel som bearbetas och inte har naturliga enzymer kan öka riskerna för hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes. Detta gäller också för livsmedel med hög sockerhalt. Begränsa alkoholhaltiga drycker och rökning. Båda dessa är dåliga för hjärtat, och båda ökar risken för hjärtsjukdomar och cancer. Håll dig borta från livsmedel med hög fetthalt också. Äta mat som innehåller mycket fett och kolesterol bidrar också till viktökning och utvecklingen av många hälsoproblem. Var säker på att du har en bra balans av frukt, grönsaker, kött och mejeriprodukter. Detta gör att kroppen att absorbera de vitaminer och mineraler du behöver för att hålla sig frisk och fungerande. Var noga med att ta en multivitamin med ett vitamin E-tillägg.

Drick mycket vatten. Dricka mycket vatten hjälper kroppen att spola ut eventuella gifter i kroppen samt bidra till att rena blodet. Det hjälper kroppen att smälta mat bättre och att behålla energi och minska risken för att utveckla viktökning. Var noga med att du tränar regelbundet. Regelbunden motion är nödvändigt för att hålla kroppens naturliga processer fungerar korrekt.